Als ondernemer weet je als geen ander dat een eerste indruk belangrijk is. Vaak is dit een mooie start van een samenwerking met een mede-ondernemer of van een nieuwe potentiële opdracht. Die eerste indruk doe je niet alleen op door fysiek met iemand in contact te komen, maar meer nog online. Iedereen heeft via LinkedIn, Facebook of Twitter een ‘tweede’ gezicht waar mensen mee kennis maken. Belangrijk punt hierbij is de profielfoto die je hierbij hebt.
Do’s and don’ts van een profielfoto
Mensen bepalen al snel op basis van de foto of je te vertrouwen bent. Of je een serieuze uitstraling hebt of dat je juist een ontspannen persoonlijkheid hebt. Wanneer je voor de eerste keer op bezoek gaat bij een klant, trek je tenslotte ook geen joggingpak aan. Met een profielfoto is het net zo. In plaats van een vakantiefoto uit Barcelona met een halve liter bier erbij van die vakantie die zo leuk was of een selfie bij dat concert dat zo geweldig was, zorg je voor een goede, verzorgde en professionele profielfoto.
Een goed verzorgde foto met de juiste uitstraling kan al snel ervoor zorgen dat klanten ertoe overgaan om zaken met je te willen doen.
Uitstraling
Soms krijg ik te horen van mensen ‘een foto is toch gewoon een foto?’. Dat is toch niet helemaal waar. Een goede foto straalt uit wie je bent en waar je voor staat. Bij een zakelijk portret komen toch een aantal eisen waar aan voldaan moet worden vanuit fototechnisch oogpunt. Details waar ik je vooraf aan de fotoshoot door middel van het geven van onder andere kledingtips, en tijdens de shoot met behulp van je manier van kijken naar de camera bij help. Dit alles heeft tot resultaat dat je ontspannen raakt en je ware ‘ik’ op de foto komt.
Maar met een goede foto valt veel meer te doen dan alleen in te zetten voor social media. Zo kun je deze op een visitekaartje zetten of in je handtekening onder je e-mail gebruiken zodat je ook op die vlakken meer opvalt dan de meeste ondernemers.
Goede investering
Daarnaast is een dergelijke foto natuurlijk te gebruiken om offertes persoonlijker te maken of om te plaatsen bij een artikel over u of uw bedrijf dat in een magazine of krant geplaatst wordt.
Na afloop van een shoot lever ik de foto’s aan mijn klanten in twee formaten: voor online gebruik en voor gedrukte media. Dit is niet bij iedere fotograaf een standaard afspraak. Let hier op wanneer je ergens een shoot afspreekt. Het kan teleurstellingen na afloop voorkomen.
Een serie goede profielfoto’s is niet alleen leuk om te hebben, maar meer nog een absolute must en zeker een investering in jou en je bedrijf.
Daarom nu in juni een speciale actie. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, boek een shoot via onderstaand formulier en ontvang een gratis voucher met besteltegoed ter waarde van € 7,50!
[contact-form-7 id=”1258″ title=”Zakelijke portretshoot”]